پیشگفتار آموزش انتخاب عنوان زرد برای نوشته های سایت
امروزه از عنوان زرد به یک کار غیر حرفه ای و غیر اخلاقی یاد می شود. ولی با این حال در بسیاری از مراکز و دانشگاه های معتبر واحد های درسی برای این موضوع وجود دارد.
سوال اصلی اینجاست. اگر موضوع آموزش انتخاب و استفاده از عناوین های زرد در سایت ها کار غیر حرفه ای است، پس چرا ما عنوان زرد را در ترفندهای سئو سایت پلاگین یاب آموزش می دهیم؟
پاسخ به این سوال این است که متاسفانه عنوان زرد در هیچ کشوری ممنوع نیست و جرم محسوب نمی شود. از این رو تمام افراد منتشر کنند اطلاعات از عناوین زرد استفاده میکنند. حال فرض کنید که شما از این مورد برای سایت خود استفاده نکنید. با این کار عملا از دور رقابت کنار خواهید رفت.
همچنین ما تا حدودی استفاده از کلماتی مانند “غیر حرفه ای” و “غیر اخلاقی” برای این موضوع را زیاده روی می دانیم. استفاده از عنوان زرد به امری عادی در دنیای انتشار اطلاعات (مخصوصا فضای مجازی) تبدیل شده است.
نکاتی قبل از خواندن کامل صفحه:
- منظور از عنوان زرد، زرد رنگ بودن عنوان نیست و این فقط یک نام است که برای این ترفند جذب مخاطب گذاشته شده است.
- در این صفحه به خطرات، روش های به کارگیری عنوان زرد در سئو و موارد منع اشاره می شود.
- عنوان زرد برای استفاده در هر نوع وب سایتی کاربردی می باشد. به دلیل استفاده بیشتر این ترفند توسط روزنامه نگاران و سایت های خبری ممکن است که این موضوع را تنها برای آنها دانست که اشتباه است.
- به صورت کلی موضوعی به نام عنوان زرد وجود ندارد و به دلیل تشابه رفتار مطبوعات زرد با تکنیک آموزش داده شده برای انتخاب عنوان نوشته در این صفحه، سایت پلاگین یاب این نام را اولین بار مطرح کرده است.
منظور ما از عنوان زرد، رفتار طراح برای انتخاب عنوان و تیتر ها، همانند روش های اخبار زرد، روزنامه زرد و امثال این موارد است. به دلیل ماهیت استفاده این مورد در سئو سایت ها، از عنوان زرد برای این مورد اشاره کرده ایم.
اگر شما به عنوان یک کاربر حرفه ای و سئو کار وارد این صفحه شده اید، حتما از اهمیت عناوین در جذب کاربران توسط موتور های جستجوگر (مانند گوگل) و عناوین لینک ها با خبر هستید.
عنوان مطالب در سایت ها به تنهایی نیمی از ورودی های سایت و سئو را به دوش می کشند.
پس در چند جمله بالایی به سوال مطرح شده در عنوان همین بخش پاسخ داده ایم. مهمترین مسئله ای که باید در شروع به آموختن سئو فرا بگیرید، شناخت عناوین است. عنوان زرد یکی از مهمترین مواردی است که باید آن را بیاموزید.
* مطالب این صفحه برای وب مستران، نویسندگان، روزنامه نگاران و بلاگر ها کاربرد دارد. با این حال به صورت تخصصی در بحث سئو مورد بررسی قرار گرفته است.
* بسیاری از اسکریپت ها و افزونه های سئو به صورت ناخودآگاه، شما را به نوشتن عنوان زرد ترغیب میکنند. بدون اینکه شما از این موضوع با خبر باشید. مثلا افزونه رنک مث پرو وردپرس از شما میخواهد در عناوین از عدد استفاده کنید، حتی اگر آن عنوان نیازی به عدد نداشته باشد.
عنوان زرد چیست؟
عنوان زرد مطلبی جدید نیست. این بحث از سالیان دور و برای اولین بار توسط روزنامه نیویورک تایمز “NewYork Times” مورد استفاده قرار گرفت(داستان مربوط به بزرگنمایی شخصیت کودکی زرد پوش). بعد ها با توجه به بازتاب و جذب مخاطب، توسط تمام روزنامه ها و هر منبع نگارشی دیگر مورد استفاده قرار گرفت.
عنوان زرد چیست؟
عنوان زرد به پر رنگ کردن و بزرگ نمایی مطالب وب سایت برای هدف جذب مخاطب و بازدید کننده، قبل از مشاهده کامل آن صفحه گفته می شود. به صورتی که کاربر نتواند جلوی خود را برای کلیک نکردن روی یک لینک بگیرد و یا در بین چند عنوان برای موضوع مشابه عنوان زرد را انتخاب کند.
فرض کنید گوگل همان کیوسک مطبوعاتی است و روزنامه های خبری همان عبارت “اخبار” می باشد که کاربر جستجو کرده است. حال با جستجوی عبارت اخبار در گوگل تعداد زیادی سایت اخبار به کاربر نمایش داده میشود. در این میان چه عواملی برای انتخاب کاربر نقش دارند؟
مهمترین عوامل ورود یک کاربر به سایت شما استفاده و انتخاب عنوان زرد صحیح برای صفحه ها و بعد از آن تجربه کاربر از سایت شما می باشد که باعث ماندگاری وی در صفحه های سایت می باشد. در انتها نیز می توان به ظاهر و کاربر پسند بودن سایت اشاره کرد. ولی مهمترین موضوع همان آموزش انتخاب بهترین عنوان زرد برای نوشته های سایت می باشد.
مرجع قوانین سئو در 30 دقیقه [ کلیک کن ]
دلیل این که شما این لینک را کلیک کرده اید این است که ما از عنوان زرد در متن این دکمه استفاده کرده ایم. در اصل قوانین سئو با اصول پایه HTML5 که توسط کنسرواسیون جهانی وب “W3C” و همچنین موتور های جستجوگر نوشته میشود که معمولا به دلیل عدم تمایل به لو رفتن الگوریتم های آنها بیان نمیگردد. پس هیچ چیزی به نام مرجع سئو وجود ندارد. شما احتمالا به دلیل مشاهده کلمه “مرجع” یا “در 30 دقیقه” روی این لینک کلیک کرده اید. همچنین واژه دستوری “کلیک کن” و چشمک زن بودن لینک نیز به این امر کمک کرده است.
موارد صحیح برای آموزش انتخاب بهترین عنوان زرد برای نوشته های سایت
در بین تمام روش هایی که برای زرد کردن یک عنوان استفاده میشود می توان به موارد زیر اشاره کرد. با این حال زیاده روی در هر کدام از روش های زیر نیز به هیچ عنوان توصیه نمگردد:
- استفاده از احساسات در انتخاب تیتر و عنوان زرد
- بزرگنمایی در انتخاب عنوان نوشته های و لینک ها
- استفاده از استعاره در عنوان مطالب سایت
- شور و هیجان دادن به عنوان های سایت
- سایر روش های دیگر که شما میتوانید خودتان انجام بدهید
استفاده از احساسات در عنوان زرد
یکی از موارد پر کاربرد در جذب کاربر به کارگیری صحیح از احساسات می باشد. به نحوی که برای جذب کاربران، احساسات آنها را به کار بگیرید. برای درک این موضوع، تصور کنید یک سایت جمله “آتش سوزی جنگل های آمازون” را به “سرخ شدن برگ درختان آمازون” تبدیل کند. استفاده از این عنوان در صفحه های دیگر باعث جذب بیشتر مخاطب به آن صفحه میگردد.
استفاده بیش از حد، از احساسات باعث عدم اعتماد به گفتار شما توسط کاربر میگردد. همیشه دقت کنید برای انتخاب عنوان زرد برای صفحه های سایت زیاد با کلماتی که بار احساسی بالا دارند بازی نکنید. برای درک این موضوع، استفاده از عنوان زرد مثال زده شده در بالا را به صورت های زیر تغییر دادیم:
- “ریزش خون در جنگل های آمازون”
- “خون ریزی جنگل های آمازون را قطع کنید”
استفاده از عناوین بسیار احساساتی به هیچ عنوان پیشنهاد نمیگردد.
بزرگ نمایی در انتخاب عنوان زرد برای نوشته های سایت
بزرگ نمایی در عنوان نوشته های سایت اگر به صورت معقول باشد می تواند در جذب کاربران بسیار مفید باشد. به صورتی که کاربر با ورود به صفحه ی شما به موضوع خود دست پیدا کند، هرچند نه به شدتی که شما اشاره کرده اید.
مثال : فرض کنید یک اپراتور از پیام “فردا را با این اینترنت رایگان سر کنید” استفاده کند. حال با کلیک بر روی لینک این پیام، به صفحه ای میروید که می بینید منظور این اپراتور تنها 50 مگابایت اینترنت رایگان بوده است و نه یک روز تمام به صورت نا محدود. از طرفی این 50 مگابایت اینترنت رایگان برای کاربران مفید است و از طرفی ممکن است در کمتر از 5 دقیقه حجم آن را تمام کند.
با این حال استفاده از این پیام برای دریافت بازدید توسط این اپراتور کار ساز تر از بیان جمله “فردا 50 مگابایت دریافت کنید” خواهد بود. انتخاب و استفاده از عنوان بزرگنمایی شده در حد معقول، میتواند به دریافت بازدید کننده برای سایت کمک شایانی کند.
استفاده از استعاره در عنوان سئو
استعاره به معنی تشبیه غیر حقیقی است و منظور تشبیه واقعی نیست. این تشبیه در دید خواننده عمق و مزیت آن موضوع را یادآور میشود.
استعاره در عناوین زرد میتواند بسیار مهم و کاربردی باشد. مثالی که برای این مورد میتوان آورد را برای یک شرکت هواپیمایی داخلی آورده ایم: “پرواز با بالهای سفید در بین ابرهای ایران”
در این جمله تبلیغاتی، این شرکت پرواز با هواپیما را به پرواز با بال های سفید تشبیه کرده است.
استفاده از شور و هیجان در عنوان سئو سایت ها
شور و هیجان در انتخاب عناوین زرد سئو شده میتواند به جذب کاربران کمک شایانی کند. به این صورت که موضوع و عنوانی همیشگی را با هیجانی خاص بیان کنید. البته این هیجان برای موارد تازه نیز کاربرد فراوانی دارد.
به عنوان مثال یک وب سایت فروشگاهی دارای یک محصول با تخفیف همیشگی 15 درصدی می باشد. حال از این جمله در انتخاب عنوان زرد یک صفحه لندینگ پیج و یا در تبلیغات خود استفاده میکند: “تا ساعت 12 شب فرصت دارید جزو 1000 نفر استفاده کننده از تخفیف 15 درصدی لباس شوید”
درست است که تخفیف 15 درصدی همیشگی می باشد اما با گفتن دو عبارت “تا 12 شب” و “جزو 1000 نفر باشید” به این تخفیف شور و هیجان کاذب می بخشد.
نکته : موارد زیاد دیگری هستند که در زرد کردن صحیح یک عنوان نقش دارند. موارد اشاره شده در بالا تنها برای درک کاربران از نحوه به کارگیری عناوین آورده شده است.
موارد اشتباه برای استفاده در عنوان زرد برای سایت ها
متاسفانه برخی از طراحان و مدیران وب سایت ها به اشتباه از عناوین جذب کننده مخاطب در سایت خود استفاده میکنند. دقت به این نکته که “عنوان زرد” با “عنوان اشتباه” تفاوت دارد ضروری است. مهمترین تفاوت این 2 عنوان با یکدیگر را می توان در سئو کوتاه مدت (سئو سیاه) و سئو بلند مدت (سئو سفید) دانست.
در ادامه با برخی از موارد استفاده و به کارگیری کلمات اشتباه در عنوان مطالب اشاره شده است.
بزرگ نمایی بیش از حد در عنوان زرد
انتخاب عنوان نوشته های بیش از حد بزرگنمایی شده ممکن است عواقبی معکوس را برای یک سایت به دنبال داشته باشد. به عبارتی ممکن است که در عناوین یک وب سایت کاربر با کلیک بر روی لینک های جذاب وارد صفحه هایی شود که با جذابیت گفته شده همخوانی چندانی نداشته باشد.
به عنوان مثال ممکن است در یک سایت با عناوینی مانند خبر ازدواج یک بازیگر معروف و یا خبر دستگیر شدن آن بازیگر برخورد کنید و بعد از کلیک کردن روی آن لینک به صفحه ای بروید که درباره ازدواج یا دستگیر شدن آن بازیگر در یک فیلم برخورد کنید.
کاربران با دیدن لینک های زیاد در این باره که شدت بزرگنمایی در آنها بسیار زیاد است دیگر راغب به کلیک کردن روی لینک های دیگر آن سایت ها نخواهند شد.
استفاده از عنوان زرد پر رنگ در رابطه با خودتان
فرض کنید در صفحه یک سایت گرافیکی در 5 جا از عنوان “بهترین سایت گرافیکی” برای سایت خود استفاده کرده باشد. این عناوین روی کاربر تاثیر منفی میگذارد. نکته مهم این است که به جای عناوین و کلمات اینچنینی در محتوای خود، این مورد را اثبات کنید. به عبارتی کاربر، خود باید به این نتیجه برسد که شما بهترین هستید یا خیر؛ نه اینکه شما به او بگویید که بهترین هستید.
برای درک این مورد به سایت های بزرگ جهان دقت کنید. این سایت ها در هیچ جا از خودشان با عنوان های بهترین اشاره نمی کنند. چون می دانند که اگر بهترین باشند، کاربران خود متوجه می شوند.
* انتخاب و استفاده از عنوان زرد برای رپورتاژ های آگهی از این مورد مستثنی هستند. دلیل این امر هم این است که این عناوین در سایت های جستجوگر، توسط کاربران آنها جستجو میگردد.
استفاده از دروغ در عنوان زرد
یکی از مهترین موارد بعد از جذب کاربران، نگه داشتن آنها در سایت می باشد. این مهم است که کاربران بعد از ورود به سایت در صفحه های آن وبگردی کنند و حتی در آینده نیز به آن سر بزنند. حال فرض کنید که با انتخاب عناوین دروغین برای صفحه ها و نوشته های سایت، برخی از کاربران به سایت جذب شده باشند. اما با مشاهده دروغ پراکنی های سایت ذکر شده، قطعا بازدید کنندگان، آن سایت را ترک خواهند کرد.
استفاده از عناوین دروغین در جذب کاربر، باعث از بین رفتن اعتماد آنها نسبت به سایت شما خواهد شد. به عبارتی از بین رفتن این اعتماد برابر است با از دست دادن آن کاربرانی که از این راه وارد سایت شما شده بودند.
* استفاده از یک اشتباه یا دروغی که از قبل جا افتاده است و به یک واقعیت اشتباه تبدیل شده است برای خارج نشدن از چرخه رقابت تا حدودی ایراد ندارد. به عنوان مثال عنوان جذاب “هاست وردپرس” که از چند سال پیش در شرکت های هاستینگ جا افتاده است یک عبارت اشتباه می باشد. زیرا ما هیچ هاستی با این عنوان نداریم.
از طرفی نمیتوان هیچ شرکتی را که از این عنوان استفاده میکند را نیز به دروغ گفتن متهم کنیم. شاید بگویید با تغییر این جمله به “هاست بهینه شده برای وردپرس” چه اتفاقی می افتد؟ باز هم کاربران تازه کار که اطلاعاتی در این باره ندارند و به دنبال یک هاست خوب هستند از کلیک روی این لینک خوداری میکنند.
عنوان زرد در کجا دیده می شود؟
عنوان زرد برای تمام موارد ارتباطی کاربرد دارد و به یک روش برقرار ارتباط محدود نمی شود. اگر دقت کرده باشید بسیاری از افراد نیز روابط روزانه خود از این موضوع استفاده میکنند. اما مسئله مورد بحث این صفحه، نحوه استفاده از عناوین زرد در رسانه ها، شبکه های اجتماعی و سایت ها می باشد.
معمولا انتخاب عنوان زرد در موارد زیر به چشم میخورد:
- تبلیغات
- رپورتاژ ها
- مطالب وب سایت ها
- اخبار (روزنامه، تلویزیون و…)
- تیزر و معرفی محصول
- ایمیل مارکتینگ
- و…